Monday, March 14, 2011

Casual Friday

Als je mensen verteld dat je modeontwerpster bent, is meestal de eerste reactie; ‘En? Zie ik er goed uit?’ Behalve als het zo’n typje is die van zichzelf weet dat hij/zij er uitziet volgens de laatste trends (en daar kun je Elle op naslaan) dan word ik gescand van top tot teen. En geloof me; ook ik scoor miskopen, ben weleens ge-mis-matched of weet me geen raad met mijn garderobe.

Afhankelijk van de persoon in kwestie probeer ik in de meeste gevallen gewoon eerlijk en kritisch te antwoorden. Het is me opgevallen dat veel mensen voor safe gaan. Lekker volgens de Nederlandse maatstaven van; ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!’ Dus het mag niet te uitgesproken en vooral lekker praktisch. Ik denk dat wij Nederlanders (en dan vooral in de winter) het heerlijk vinden om te blenden met het kille grijze weer. We zouden allemaal massaal eens onder de loep genomen moeten worden en eens gaan shoppen met een vakkundige maar reële mode-guru.

Want behalve dat we voor de heerlijk zittende jeans gaan plus lekkere warme mega trui en het afstylen met die comfi bonte pantoffels (lees Uggs!) kiezen we ook nog eens heel vaak datgene wat niet past of niet bij ons past. Zo schijnt dat veel vrouwen de verkeerde maat BH dragen. Ooit eens gemeten op een B’tje 75 en na drie zwangerschappen of een aantal extra kilo’s nog steeds krampachtig vasthouden aan deze hoogstwaarschijnlijk veel te kleine maat. En dan hebben we het nog niet over de kleding die daar overheen gaat. Schijnbaar voelt het beter als je net een maatje eronder gaat zitten met alle nare gevolgen van dien! Zolang het wat gezonde kilo’s extra zijn denk ik; pak alsjeblieft een maatje groter en als het je mentaal zoveel doet, knip je desnoods het maatlabel er maar uit.

Daarbij durf eens wat meer! Niet iedereen kan alles hebben, maar kijk kritisch in de spiegel en je weet of oud-roze je bleek maakt of dat streepje je iets voller laat lijken. Daar hoef je geen kleurdeskundige voor in te huren. Je moet gewoon eerlijk tegen jezelf zijn in die paskamer. Probeer datgene te shoppen wat je nog leuker maakt. Daarvoor hoef je ook geen honderden tijdschriften door te bladeren. Kleine tip die voor iedereen tot succes kan leiden; je weet je sterke punten,dus probeer die te benadrukken en trek vooral geen aandacht naar de wat minder mooie lichaamsdelen (en interpreteer dit niet als lekker veilig zwart!!) 

Nogmaals, ik ga ook de fout in en ben een grote fan van ‘Casual Friday’ (en durf er soms ook een ‘Casual Monday’ van te maken), maar ik vind dat Nederland wel iets meer stijl mag ontwikkelen. Ga eens kritisch door je kast en probeer het hier een daar wat op te vrolijken met wat eye-catchers. Trek iets meer tijd uit om te gaan shoppen, laat je adviseren en inspireren. Maak foto’s van geslaagde outfits als reminder voor als je een keer een off-day hebt. Hoe dan ook... stap uit de comfortzone en durf jezelf te laten zien!!

3 comments:

  1. Hallo lief

    Die kleding toch het is af en toe echt een ramp.
    Sta je in de paskamer zoals ik vandaag,wil je een leuke outfit voor je verjaardag zit er weer een rolletje hier en een rolletje daar.Kun je net weer niet in dat maatje, zoals jij zegt ga voor dat maatje meer.Ook ik ben erg gevoelig voor dat maatje in mijn kleding, maar ik heb dan toch maar besloten om Sonja te raadplegen !!!
    Zoals je weet kun je in de komende maanden wat minder verbloemen, dus ga ik toch maar voor een maatje minder.Maar niet getreurd de verjaardags outfit is toch gelukt, met wat aanpassingen hier en daar.Nu afwachten wat mijn modeontwerpster er van vind.

    Liefs Mam

    ReplyDelete
  2. Beste shoppers

    Kom je er nu helemaal zelf niet meer uit ga dan naar

    www.theshopnanny.com

    Deze helpt je helemaal uit de shop stress.

    Succes

    ReplyDelete
  3. Leuke website, goed gevonden mam!

    Ik weet zeker dat je iets moois gevonden hebt en er op je verjaardag er spetterend als altijd zal uitzien:)

    ReplyDelete