Monday, March 21, 2011

Oma(ma)

De eerste dag van de lente, het zonnetje schijnt, de wereld om ons heen wordt weer groen, de vogeltjes beginnen te paren en een vrouw van 63 bevalt van haar eerste kindje. Het is ongelofelijk maar met behulp van IVF heeft deze vrouw er bewust voor gekozen moeder te worden op een leeftijd waarop je allang oma kan zijn.
 
Ieder nieuw leven is mooi en ik gun iedereen het geluk van het krijgen van een kindje, maar op deze leeftijd behoor je toch eigenlijk met andere dingen bezig te zijn dan het baren van een kind. Hoe kan deze dame haar bio-wekker niet hebben horen rinkelen? Ik bedoel iedere vrouw weet de deadline. Er is geen enkele vrouw die zich op een op latere leeftijd ineens beseft dat ze de trein heeft gemist. 25 is bij uitstek de beste leeftijd je voortplanting in gang te zetten en op je 40ste (met een correctie van een aantal jaar) weet je dat je uiterste houdbaarheidsdatum hebt bereikt.
 
Iedere vrouw, de een iets meer dan de ander, heeft hier over nagedacht. Wel of geen kinderen? Zo ja, met wie? (Opzoek naar onze soulmate komen we op een kritisch puntje van ons eisenlijstje; is hij de juiste papa voor mij kinderen.) En wanneer? (De een is liever jong moeder en de ander focust zich liever op haar carrière.) En dan moet het vervolgens ook nog via de natuurlijke weg lukken, want niets is vanzelfsprekend. Maar deze ‘kersverse’ moeder heeft zich hier schijnbaar niets van aan getrokken en heeft waarschijnlijk bedacht; niets is onmogelijk. (Zolang er maar een Italiaanse kliniek is die zo gek is dit klusje te klaren)
 
Nogmaals iedere vrouw heeft er recht op moeder te worden, maar dit gaat voor mijn gevoel tegen de natuur in. Haar lijf is nu nog fit genoeg geweest dit kind op de wereld te zetten, maar daarna... Als dit kind 18 is is zij 81, is ze dan nog zo vitaal om er voor haar net volwassen kind te kunnen zijn. Deze rekensom heeft zij hoogstwaarschijnlijk ook wel gemaakt, maar haar wil om een kind te krijgen was groter dan al de eventuele nadelen. Dit kind heeft geen keuze, ze moet zich erbij neerleggen dat zij vrij snel de zorg op zich gaat krijgen en dat ze waarschijnlijk op jonge leeftijd wees gaat zijn.
 
Bedenk goed wat je doet; spring op die trein als je denkt dat het moment daar is, maar stap niet aan boord met een verlopen kaartje.

3 comments:

  1. Hallo lief

    Wat een bijzonder lente verhaal.
    Ik kan je wel vertellen dat ik er niet aan moet denken om nu nog moeder te worden.
    Het oma zijn bevalt mij dan ook prima,maar als het mij te vermoeiend wordt gaan ze gezellig terug naar papa en mama,en zo moet het ook eigenlijk zijn.Ik geniet dan ook ieder moment met de jongens,ze zijn dan ook heel speciaal voor mij.Het is dan ook heel normaal dat ik zeg ,ik laat het moeder worden aan mijn dochters over.
    Dus lieve schat als het voor jou zo ver is zorg in ieder geval voor een geldig plaatsbewijs.

    Liefs mam

    ReplyDelete
  2. Hoi lief zusje,

    Wat weet jij je standpunt weer op een leuke en doordachte manier neer te zetten. Het is inderdaad moelijk te begrijpen wat deze alleenstaande oudere dame dacht toen ze aan dit avontuur begon. Je kunt je vooraf niet voorstellen wat het is om moeder te worden, dit ervaar je pas op het moment dat het kindje geboren is. Maar je mag verwachten dat je op een bepaalde leeftijd over voldoende levenservaring beschikt, om in te zien waar je aan begint. Het is in ieder geval iets waar weer voldoende over gesproken wordt.

    Liefs Suus

    ReplyDelete
  3. Ja inderdaad het is weer Lente!!!!!!
    Een nieuwe lente, een nieuw begin.
    Bij het wonderschone wat je weer ziet zoalsde eerst bomen weer in bloei,de knoppen die wachten om te mogen ontluiken,de tuinen weer klaar gemaakt
    om ons te laten genieten door de schakering van kleuren dat geeft ook aan de mens een gevoel van "een verjongingskuur"
    Je ziet blije gezichten en uitbundige begroetingen,ja de mensen ontwaken ook uit hun winterslaap en gaan van alles weer ondernemen.
    Je zou het kunnen vergelijken met een öntslakingskuur"
    Dus gaan we er weer heerlijk tegenaan door te genieten van de komende tijd!!!!
    En jou meiske wens ik zeker veel geluk met het prille geluk en je nieuwe start!!!!!
    Heel veel liefs en groetjes, Tante Corrie

    ReplyDelete