Monday, July 18, 2011

Typisch België

Afgelopen weekend vierde we de verjaardag van mijn vriend en mijn verrassing voor hem was een uitje naar Gent. België heeft hele mooie steden, door de oudheid per uitstek een perfecte locatie voor een romantisch tripje . En die oudheid merk je direct wanneer je de grens overgaat. Je ziet het niet alleen om je heen, maar je merkt het vooral aan de vreselijk slechte wegen. Ik denk dat er geen één Belg wegenbelasting betaald, wat een ellende!! In een minder luxe auto, zoals mijn Baleno is er na de Nederlandse grens bijna geen gesprek meer te voeren. De wegen zijn een lappendeken van oude en nieuwe stukken asfalt. Daar waar wij constant de weg opnieuw aan het asfalteren zijn (tot ergernis van de automobilist), plakken de Belgen heel plaatselijk een asfaltpleister op de wond.

Veel is onduidelijk in België! Weinig tot geen borden om je wegwijs te maken en zelfs de navigatie weet geen raad met de vreemde kruispunten. Ik kan me nog een roadtrip naar Brussel herinneren waarbij de navigatie op een kruispunt waar 8 wegen samen kwamen, alleen maar wist te zeggen; “Schuin links”. Lekker concreet als je 4 mogelijkheden links ziet. En als je op eigen gevoel een keuze maakt, wordt je door heel de stad geleid om vervolgens weer op hetzelfde punt te komen. Alsof ’t wil zeggen; tweede kans, eens kijken wat je nu kiest?! Helaas gebeurde dit in Brussel en ook weer in Gent, zelfs de navigatie verliest intelligentie als je de grens overgaat.

Onderweg hadden we het over de domheid van de Belgen; of dit nou echt een feit is of verzonnen door de Nederlanders. We waren de stad nog niet binnen en een of andere kamikaze Belg gooit zich voor mijn auto. Ok, hij stak heel vluchtig zijn hand omhoog, zo van; ik weet niet wat jij ervan vind, maar ik steek over! Ik vol op de rem op een natte trambaan, wat er bijna voor zorgde dat hij op mijn motorkap belandde. Gelukkig was dat niet het geval, maar dat getuigd toch behoorlijk van de domheid van de Belgen (als ik even mag generaliseren). 

De volgende dag stapte we in een bootje die ons over de Leie zou nemen. We zaten nog niet eens en ons oog viel op een bordje dat in het bootje hing. Daarop stond dat het gebruikelijk was om fooi te geven. Oftewel als je dat niet doet ben je heel ongebruikelijk en de meeste mensen en vooral toeristen willen niet graag ongebruikelijk zijn. Pas ik me niet goed genoeg aan? En wat gebeurd er als ik het niet doe? Niets waarschijnlijk, maar je doet het toch. Ook al was onze gids niet heel fantastisch, toch stop je even twee euro toe. Vreemd maar zeker niet dom, want ik weet zeker dat ze een behoorlijk zakcentje ophaalt aan ’t einde van de dag!

Ik zal geen verkeerd woord meer zeggen over Belgen, want we hebben een heel leuk uitje gehad, maar zal stiekem nog wel af en toe lachen om zo’n typische Belgenmop….mag dat??

1 comment:

  1. Hé zus,

    Weet je wat het fijne van de belgische autobanen is....? Dat wanneer je de grens naar Nederland over gaat, dat je weet dat je bijna thuis bent. Voor ons is dat echt een fijn moment, na (vaak) een lange reis.

    groetjes Suus

    ReplyDelete