Monday, February 14, 2011

Valentijn '11

Ik behoor tot het wisselvallige type; Valentijnsdag is commerciële onzin zodra er geen man in mijn leven is, maar zodra er liefde in de lucht hangt duik ik tussen al die cliché Valentijns attenties van rode harten en schreeuwende kaarten! Met een bos rode rozen klokslag 12 uur en heel veel lieve woorden, zit ik op een roze wolk dus ik kan dit jaar Valentijnsdag niet aan me voorbij laten gaan. Dus: deel de liefde!!

Valentijnsdag hebben wij niet te danken aan de Hema,de bloemist of Leonidas die flink geld willen verdienen aan deze feestdag, maar aan ene Bisschop Valentijn!  Deze ‘Cupido’ huwde een heidense en een Christen met elkaar, want hij vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer destijds. Dus deze Mister Love heeft er honderden jaren geleden voor gezorgd dat wij vandaag de liefde met elkaar vieren, althans de romanticus onder ons.

Want er zijn genoeg mensen die deze dag aan hun voorbij laten gaan om twee redenen; of omdat ze beweren zo romantisch te zijn dat het voor hun iedere dag Valentijn is, of omdat ze totaal niets voelen voor al die ‘I Love You’-mokken en dozen bonbons. Maar laten we eerlijk zijn, iedereen (echt iedereen!!) vind het leuk om deze dag wat aandacht te krijgen. Maakt niet uit of het van diegene is waarbij de liefde niet geheel wederzijds is of juist van de spannende anonieme aanbidder, het blijft leuk. Aandacht is aandacht, verpakt in een  pluche hart of niet. Stiekem openen we toch allemaal nieuwsgierig onze brievenbus of hopen we verrast te worden met een bos bloemen.

Ach,het heeft wel iets moois. Misschien omdat ik ben opgegroeid met op Valentijnsdag een lief kaartje in mijn broodtrommel of een chocolade hart. En ieder jaar wist ik dat er iets zou komen, maar toch blijft het een leuke verrassing. Mijn moeder deed dat heel slim als herinnering zodat we op onze weg naar huis ook haar niet zouden vergeten!

Er zijn zoveel mensen in onze omgeving waarvan wij houden, niet alleen onze partner, maar ook familie en vrienden. Het is alleen niet voor iedereen weggelegd dit uit te spreken. Persoonlijk vind ik dat we altijd mogen zeggen dat iemand veel voor je betekent en dat je veel om die persoon geeft, niet alleen op 14  Februari. Maar voor diegene waarbij het niet vanzelf komt, is dit de perfecte dag je gevoel te delen. En het maakt niet uit of dat met duizend woorden is of met een simpele ‘Ik hou van jou’. Een bad vol met kaarsjes of een extra kus. Het gaat om het gebaar en dat mogen we best iets vaker doen!

2 comments:

  1. Hoi lief zusje,

    Het is zeker fijn om zo af en toe te horen dat je lief gevonden wordt of om te weten dat er iemand is die van je houdt. En gelukkig weten wij dat wel van elkaar, maar dan toch is het erg leuk wanneer er een dikke envoloppe op de mat ligt met een leuke kaart en lieve tekst. En dan voel ik me meteen schuldig, dat ik jullie ook dit jaar niet via een leuke kaart heb laten weten dat ik zo ontzetend blij met jullie ben.

    Dikke kus en knuffel
    Suus

    ReplyDelete
  2. Hallo Lief,

    Heerlijk om te horen,maar jaren geleden bestond er nog geen valentijnsdag.Toen werden wij vrouwen op onverwachte momenten verrast met een mooi boeket of een enkele roos.Deze mannen bestaan nog steeds,ook al was het op valentijn geen roos of boeket,maar een lekker gebakje voor bij de koffie.Kwam thuis van mijn werk en de haard ,kaarsjes waren allen al aan,nou is dat niet lief.En wat al die lieve kaarten van al die jaren betreft ze zijn altijd verstuurd uit liefde voor diegene die ik lief heb.Wat heel belangrijk is,is dat je het gevoel van valentijnsdag door het jaar vasthoud,geef elkaar af en toe wat extra aandacht en de liefde doet de rest. Liefs Van jou trouwe valentijn.

    ReplyDelete