Monday, May 16, 2011

3JokerS

Vroeger zaten wij er als gezin ieder jaar weer helemaal klaar voor, het Eurovisie Songfestival. Meestal om 8 uur op een zaterdagavond; pa en ma met een glaasje, klaar om geëntertaind te worden. En mijn zus en ik met pen en papier in de aanslag om onze punten en die van alle landen te noteren. We hielden dan de tv-gids bij de hand om te zien hoeveel landen we nog moesten, voordat Nederland de bühne op zou komen. Kritisch gaven we dan allen onze mening over het liedje, het decor, de kleding en de algehele presentatie. En dan kwam uiteindelijk het aller-leukste moment de puntenlijsten die gegeven werden in alle mogelijke accenten: ‘and finally our 12 points go to…..’

Dit jaar werd ik er tijdens het zappen aan herinnerd, anders was heel het songfestival totaal langs me heen gegaan. En om heel eerlijk te zijn heb ik er dit jaar geen minuut naar gekeken,want ik zag die vlaggen door het beeld suizen en ik heb meteen weer door gezapt. Het songfestival is gewoon niet meer wat het was. Sowieso wordt de Nederlandse inzending steeds troostelozer; van Sieneke, die heel willekeurig is geselecteerd door een verstrooide Pierre Kartner, naar de 3JS waarvan we allang hadden kunnen weten dat ‘t dramatisch zou aflopen.

Ten eerste; het liedje is oorspronkelijk in het Nederlands en ze hebben behoorlijk moeten worstelen om het op zo’n manier te vertalen naar het Engels dat het de lading nog steeds zou dekken. Ten tweede; het songfestival heeft niets meer te maken met een goed liedje,maar de show die je ervan maakt. En hun Hollandse heupen waren totaal niet voorbereid op een flitsende choreografie en daarbij bedachten ze last minute dat ze die waarschijnlijk eentje nodig hadden. En tenslotte (waarschijnlijk het aller belangrijkste); het oog wil ook wat en aantrekkelijk zijn ze niet en laten we het maar niet over de kledingsmaak van de Volendammers hebben.

Eén miljoen Nederlanders hebben de halve finale gekeken, wat ik echt onbegrijpelijk vind. Ik hoor er niemand meer over, behalve de homo-gemeenschap die nog steeds hard gaan op alle acts. Wat dan wel weer begrijpelijk is, want het songfestival is natuurlijk over de top. Hoe absurder hoe beter, hoe meer glitter hoe smeuïger, eigenlijk alles in overtreffende trap scoort hoge cijfers. En wij Nederlanders zijn gewoon niet zo, we hebben het geprobeerd met een jurk waar dansers uitkwamen en de glitterpakken van de toppers, maar het werkt gewoonweg niet!!

Dit jaar hebben we in de halve finale de laatste plek behaald en hebben we al 7 jaar op een rij de finale niet eens gehaald. Dat is toch om je kapot voor te schamen! Laten we even heel realistisch zijn, als het al geen doorgestoken kaart zal zijn (want buurlanden geven elkaar sowieso altijd hoge punten),maak we toch geen schijn van kans, want we sturen de ene kansloze artiest naar de ander naar het Songfestival. We hebben ons best gedaan, maar niemand neemt ons nog serieus. We hebben ooit een aantal hits gescoord, maar op een gegeven gingen we koppie onder en we zijn nooit meer boven gekomen.

Kunnen we gewoon niet voor altijd onze joker inzetten, voordat het nog gênanter wordt??!!

3 comments:

  1. Hoi zusje,

    Ik moest even diep graven bij de herinnering die jij beschreef, maar er komen vaag wat flarden boven.
    Voor een groot deel ben ik het met je eens wat betreft de inzendingen, maar ik vind de 3JS niet bepaald het dieptepunt van de nederlandse inzendingen. Ik vond ons Sieneke toch echt de kroon spannen. Op een of andere manier had ik toch iets meer verwacht van het U2-achtige liedje van de 3JS. Dat het een politiek spelletjes is en waarschijnlijke een doorgestoken kaart, ben ik wel met je eens.

    Kus Suus

    ReplyDelete
  2. Hallo lieverd

    Het songfestival er is al heel wat over gesproken en de geleerde zijn er nog steeds niet over eens,maar ik denk dat wij er gewoon mee moeten stoppen.Wij hoeven er geen geld meer in te steken en wat nog belangrijker is de schaamte die wij steeds te verduren krijgen.zeker als je hoort dat wij de minst aantal punten hadden.Laten wij maar gewoon genieten van alle onbekende artiesten van de X-factor.

    Kus mam

    ReplyDelete
  3. tja tja wat zal ik er nu eens over zeggen want weet je waar ik zoveel problemen mee heb de MILJOENEN euro's dat het kost
    verspilde belasting centen
    nou gaat er hier in nederland HEEEL VEEEL belasting geld over de balk dus dit beetje (uhum) maakt ook niet uit
    maar als je er verder niemand een plezier mee doet ben ik het er zeker mee eens dat we deze belachelijke vertoning maar eens moeten stoppen

    p.s marielle heel knap om over zoiets raars als het songfestival iets leuks te schrijven

    tjeee jij verbaast me hoor

    tot volgende week

    mc

    ReplyDelete