Tuesday, June 14, 2011

Groot, groter, grootst!

Amsterdam is de perfecte plek om het water op te gaan, dat is er namelijk voldoende. Zo kwamen dus mijn zus, verloofde en kids naar mijn woonplaats om eens de Amsterdamse wateren te bevaren. Voor mijn neefjes (3 en 6) is het als een dagje in een pretpark, van werkelijk alles beginnen zij te stuiteren. Een dagje in de grote stad is een belevenis op zich, dus ze kijken overal hun ogen uit.

Met de bus onder het Ij door maken we de oversteek van Noord naar hartje centrum. Van de bus ,waar ze het inscannen en uitscannen met hun ov-chipkaart al een hele attractie vinden, gaan we de tram in. Die gekke ‘ treinen’  hadden zij in het Brabantse nog nooit eerder gezien, dus voor hun was het als een ritje in de achtbaan. Op de dam aangekomen moeten ze gelukkig niets hebben van de duiven. Deze idyllische duifjes op de dam zijn namelijk gewoon vliegende ratten. Ze zijn brutaal,smerig, poepen overal en daar willen toeristen dan mee op de foto….gatver! Mijn neefjes gelukkig niet ,want zij vonden hun vermaak bij een Engelsman die een brandende bal door zijn broek liet glijden, ‘Great balls of fire’ (in alle opzichten!!).

We vervolgde onze reis naar de opstapplaats van de canalbikes, want wat is er nu leuker dan waterfietsen over grachten van Amsterdam!! Mijn zus en haar verloofde (na deze ervaring bijna ex-verloofde) kregen ruzie over het besturen van de waterfiets, waardoor ze rondjes bleven draaien over het water. Beide waagde ze een poging, maar de een was nog slechter dan de ander en mijn jongste neefje raakte in paniek toen ze tussen andere boten vast kwamen te zitten. ‘ Ik wil bij Mariëlle op de boot’ zei hij overstuur, wat ik heel erg goed begrijp, want wij gingen gestroomlijnd.

Van de waterfiets naar de pond en van de pond naar de pannenkoekenboot (ja ja, een dag met een thema; groot, groter, grootst vervoermiddel op het water). En de pannenkoekenboot was wel echt de perfecte afsluiting van de dag. Onze hongerige buikjes vullen met zoveel pannenkoeken als we op konden en versieren met allerlei soorten beleg. En om het feest compleet te maken, maakte ze halverwege de rondvaart het luik van het onderdek open waar een ballenbak tevoorschijn kwam. Ik heb bij het zien van die gekleurde ballen nog altijd de neiging om een duik te maken, maar heb me in weten te houden en mijn neefje met hun laatste beetje energie zien spelen!

Heerlijk weer even de wereld te kunnen bekijken door de ogen van een kind, ineens zie je alle spannende dingen van je stad en haal je plezier uit de kleine dingen. Bedankt Ruben en Jop voor jullie oneindige enthousiasme!!

2 comments:

  1. Hallo lief

    Een gezellig dagje Amsterdam met alles in een mooi draaiboek, dit is weer een stukje organisatie talent.
    De kinderen hebben genoten en daar kan geen pretpark tegen op.Ruben zei: Mama ik weet al niet goed meer hoe ons huis er uit ziet ik heb zoveel Amsterdamse dingen in mijn hoofd.Geweldig toch!!!

    liefs mam

    ReplyDelete
  2. GEZELLIG jij bent ook altijd druk en dan woon je ook nog eens in A dam tja en dan mis je best veel van die kleine mannetjes met hun ondeugende smoeltjes ja ze zijn echt om op te vreten
    ik zie ze heel soms met oma in de winkel

    weer een LEUK verhaal !!!!!

    mc

    ReplyDelete