Wednesday, June 29, 2011

Turkısh Delıght!

Locatie: Turkije; Kusadasi...30 graden

Al de vakantie cliches zijn in Kusadasi van toepassing, niet dat ik dat erg vind, ik moet er eigenlijk wel om lachen. De happy hours, fish and chips restaurants, entertainment en op alles geld willen verdienen.

Gisteravond hadden ze in ons complex een Turkse avond, wat inhoud een bbq met natuurlijk onbeperkt eten en echte Turkse acts. Een van die cliches, want iedereen die weleens in Turkije heeft gezeten of in ieder geval in een toeristisch vakantieoord weet wat ik bedoel. Heb je er een meegemaakt....heb je ze allemaal meegemaakt. Deze entertainment hebben ze verzonnen om de toerist het gevoel te geven dat ze hiermee een stukje cultuur meekrijgen. De buikdanseres, een dansact en het absolute hoogtepunt van de goochelaar die mensen uit het publiek nodig heeft om te assisteren! Het is puur vermaak, voor mijn gevoel heeft het niets te maken met de daadwerkelijke cultuur. Het heeft eerder te maken met wat de toerist denkt dat de cultuur is en daar spelen de hoteleigenaren op in.

Ik hoorde de muziek aan vanuit ons appartement en kon aan de hand daarvan een invulling geven van wat er op dat moment afspeelde. Bijvoorbeeld de buikdanseres die een langzame start maakt en steeds meer van haar kunsten laat zien op de opzwepende muziek. En om haar publiek nog meer in extase te brengen, geeft ze alles en laat ze heel haar lichaam trillen. Hierna loopt ze flirtend langs alle mannen om geld op te halen in haar aanlokkelijke bh bezet met alles wat glimt.

Eigenlijk is het best triest; voor die buikdansers die waarschijnlijk zich liever een andere baan wenst en de toeristen die veel geld worden afgetroggeld door deze kunstmatige entertainment. Maar uiteindelijk is iedereen misschien wel hartstikke blij, de buikdanseres omdat ze iedere avond haar zakken vult in ieder hotel en de toerist omdat ze denken een echte Turkse avond te hebben ervaren.

Volgende week komen wij thuis met een Turks oog aan een ketting, apple tea en een fles raki. Wij zijn nou eenmaal een makkelijk doelwit en een gewillig slachtoffer.

6 comments:

  1. From what I understand you are on vacation with your intended....and you still manage to be very judgemental and not at all open. Read it all back....would you be be interested ? probably not

    ReplyDelete
  2. nou toch nog een verhaal en dat nog wel uit turkije
    tja klopt heel herkenbaar
    veel plezier en een fijne vakantie
    mc

    ReplyDelete
  3. Hallo lief

    Wat gezellig een turkse avond wat ik er uit begrijp hebben jullie er niet aan deelgenomen.
    Wat jammer nu voor die danseres is ze toch weer een paar euro's misgelopen.Ben je al naar de turkse bazar geweest, niet teveel afdingen hé, want dat is zielig [grapje],geniet van alle mierenzoeten gerechten en thee,geniet vooral van het gezellig turkijen.

    Liefs mam

    ReplyDelete
  4. Hey lieverd! We missen je op 't werk!! Ik zit vandaag zelfs helemaal in mn remy...maar kan daardoor wel extra veel genieten van je leuke blog :-) Als ik je dan 1 tip mag geven: ga ajb niet de barstreet in als je uit eten wilt, ga lekker een paar steegjes in, loop door totdat je een restaurant/terras ziet waar 't bomvol zit met locals! Je weet niet wat je proeft, heerlijk!! Turkey is lovely! Dikke kus, xx djana

    ReplyDelete
  5. Nou, nou wat 'n sterke taal bovenaan... Als je dan toch denkt Nederlands te begrijpen, heb dan even de moeite om ook in 't Nederlands een comment te geven...volgens mij heb je haar bericht niet helemaal begrepen. Zelf even teruglezen?? Of ben je niet geinteresseerd?

    ReplyDelete
  6. hey Jelle,

    ik ben blij dat jij ook eens aan de normale vakantiecultuur wordt blootgesteld. Nu weet je wat iedereen moet doormaken op zo'n vakantie. Maar alla even iets anders: ik hoop dat die raki niet voor mij is..........

    ReplyDelete