Monday, June 6, 2011

Kijken, kijken...wél kopen!

Met één stap in de grote hallen opgebouwd uit golfplaten en je waant je op de Bazaar in Turkije, de zwarte markt in Beverwijk, voor mij altijd een klein stukje buitenland in Nederland.

Hier brachten wij onze hete zaterdag door, in tegenstelling tot de rest van Nederland die waarschijnlijk lag te broeien op het strand. Noem ons gek, maar dit was echt in ons voordeel, want het was heerlijk rustig! Normaal is het een groot mierennest van mensen die zich een weg banen van kraam naar kraam. Een dagje weg in eigen land, maar de sfeer alsof je honderden kilometers over de grens bent. De talen, de geuren en de handel! De eerste knaap die wij vroegen of zijn handeltje Adidasjes de originele waren zei tot onze verbazing dat het de ‘originele van Beverwijk’ waren. Eerlijkheid siert de mens en dat verwacht je niet op een markt waarbij men belachelijke prijzen vragen voor een Guci tas met één C!!!

Maar hier is niets onmogelijk. Binnen de muren van de Bazaar bestaan er geen regels, dus iedereen doet wat ie wil! Dus ook jij als consument hoeft zich ook niet aan de regel te houden, die we normaal gewend zijn aan de kassa van de Appie, namelijk de prijs te betalen die erop staat. Als jij denkt dat het veel minder waard is roep je gewoon je tegenbod. Tuurlijk trekt de verkoper daar een moeilijk gezicht bij of reageert vol verbazing; ‘Maar mevrouw hoe kunt u dat nou zeggen?? Vroeger (toen ik jong en naïef was) vond ik het zielig om af te dingen, maar inmiddels begrijp ik dat ze precies de juiste drama weten te gebruiken. Dus als ze zeggen; ‘Ik maak er dan helemaal geen winst op, hoe moet ik mijn brood verdienen??’, weet ik dat ze een potje staan te liegen! Als je het spelletje weet mee te spellen, kan jij ook je trukendoos opentrekken. Maar helaas werken bepaalde trucjes, zoals weglopen, in Turkije wel maar op Nederlandse bodem iets minder. Zoals mijn partner in crime al opmerkte waarschijnlijk door al die naïeve Hollanders zoals ik zijn ze verwend!

Maar dit hoort bij Beverwijk en dat geeft het ook zijn charme, net zoals de mix van culturen. Een weerspiegeling van onze samenleving waarin veel nationaliteiten samen komen en leren leven en handelen met elkaar. De plek waar zowel Harry, Achmed en Hong hun waren, diensten of gerechten aan de man mogen brengen. Iedereen blend perfect, maar ieder heeft zijn eigen stekkie. De Chinese hal waarbij de geur van Acryl (lees nepnagels) zich mengt met de geur van loempia’s en wokgerechten! De hal die me doet denken aan een markt in Bodrum, waar leren jasjes afgewisseld worden met cosmetica producten en gsm’tjes! De stukjes Holland zijn te herkennen aan marktlui die boven Jantje Smit uit schreeuwen of een broodje bal verkopen!

Buiten de poorten van de Bazaar ben je weer helemaal terug in het land van de fixed prices en sta je bij de parkeerautomaat waar niet mee te onderhandelen is!

1 comment:

  1. Hallo lief
    Wat herkenbaar na een korte vakantie naar Boedapest.wij hadden een grote markthal bezocht met veel verschillende koopwaar.
    Wij waren op zoek naar iets leuks voor de kids, nadat ik iets gevonden had ging ik naar de verkoper om de juiste prijs te bepalen, en "Yes"er ging iets van de prijs af.Hij vroeg aan mij waar ik vandaan kwam,en ik vertelde dat wij uit Holland kwamen.Hij zei meteen"kijken, kijken....niets kopen". Ik in mijn beste engels "kijken, kijken ......wel kopen"
    Zo zie je maar weer hoe wij bekend staan in het buitenland.

    Liefs mam

    ReplyDelete